KERÉKPÁROS TURIZMUS, Kerékpáros turizmus a Sebes-Körös völgyében

T4: Maximális mountainbiking

Cicloturism Padurea Craiului aventura T

Útvonal:  Erdődámos – Peșteruța – Huții patak – Culmei domb – Misid-völgye – Malmok – Dámosmező – Erdődámos
Útvonal hossza: 16 kilométer
Halmozott pozitív szintkülönbség: 290 méter
Idő: 3 óra
Nehézségi fokozat: nehéz
Útfelület: aszfalt, kövezett út, földút
Fedezd fel ezt is az Erdődámosi-karsztfennsík magas természeti értéket képviselő hagyományos táját, a Misid-völgyet
Figyelem: Nehéz a tájékozódás, mivel számos út keresztezi az útvonalat, egyes útszakaszokat sűrű fű borítja és fennáll az út eltűnésének a lehetősége, meredek emelkedők és ereszkedők

Túraútvonal leírása

Egy rövid, de kihívást jelentő kerékpáros túraútvonal. Néhány óra alatt tisztásokon, kaszálókon, erdőkön és völgyeken keresztül fogsz pedálozni. A táj álandó változása nem engedi majd, hogy az eléggé megerőltető emelkedőkre és ereszkedőkre gondolj.

Erdődámos falu központjából elindulunk Biharrosa felé, majd rögtön a település utolsó házai után jobbra fordulunk egy enyhén emelkedő kövezett útra és áthaladunk a Toaia-barlang feletti meredek sziklafal által uralt mezőn. Az első kereszteződésnél, közel az erdőhöz, követjük a legjobban látható utat, azaz a balra vezetőt, és betérünk az erdőbe.

Mutass többet ...

Hamarosan eljutunk egy tisztáshoz, ahol tovább haladunk előre, majd meredeken leereszkedünk. Az út élesen jobbra fordul és megint betér az erdőbe. Ezen a szakaszon figyelmen kívül kell hagyjuk a bal oldali utakat és a felfelé vezetőket. Mi azon az úton maradunk, amelyik nagyjából a szintvonalon halad. Ez az út rövidesen megint ereszkedni kezd, egy alagút erdőben, amelyik páfrányokkal teli nyílt mezőkre vezet. Nemsokára megjelenik egy kereszteződés, mi balra tartunk és utána egyenesen tovább a lassan emelkedni kezdő úton.

Figyelem! Ha netán az első kereszteződésnél, amikor kijövünk az alagút erdőből egyenesen előre megyünk és letérünk az útvonalról, nem kell visszafordulnunk. Az összes kereszteződésnél balra tartunk (az utak általában jobbról jönnek), amig elérkezünk egy rendesebb úthoz, amely keresztezi a mi útvonalunkat. Balra fordulunk és elkezdünk emelkedni, majd körülbelül 300 méter után megint találkozunk a mi útvonalunkkal.

A völgybe érkezéskor balra fordulunk és felfelé haladunk egészen a „Malmok”-nak nevezett helyig, ahol megint balra fordulunk. Folytatjuk az emelkedést a völgyben amig elérkezünk egy szélesebb helyig, ahol egy kereszteződés lesz: balra egy erdészút vezet, előre pedig egy egyre füvesebb, a völgyet követő út, jobbra meg egy út, amely úgy tűnik, hogy a völgyet követi. Ez a mi útvonalunk. Az út elkezd azonnal meredeken emelkedni, a völgy oldalában található szerpentineken. Végül felérkezünk egy tisztáshoz.

Folytatjuk a nem túl megerőltető emelkedést, egy ház mellett elhaladva, és elérkezünk egy enyhe dombtetőhöz. Rövidesen elkezdünk ereszkedni, amíg találkozunk egy másik, felfelé vezető, erősen vízmosta, járhatatlan úttal jobb oldalon. Közvetlenül ezelőtt a hely előtt van egy nehezen látható földút, amely az elején párhuzamosan halad a járhatatlan úttal, majd lassan ereszkedik nyugat felé, áthalad egy kis völgyön megváltoztatva az irányát észak felé, hogy azután elérkezzen egy kereszteződéshez, ahol a bal oldali, erdő mellett haladó utat választjuk.

Felérkezve a tetőre egy itt haladó úttal találkozunk és itt jobbra fordulunk, majd ezt az utat követve egy másik, sokkal jobban látható erdészúthoz érünk, balra fordulva rátérünk erre az útra. Innen elkezdünk ereszkedni Dámosmező szétszórt házai között, amíg találkozunk az aszfaltos úttal. Ott balra fordulunk, Erdődámos felé.