Aventura în natură este transformatoare. Indiferent că vorbim de escaladarea unui munte sau de o simplă plimbare, apropierea de natură are un impact pozitiv semnificativ. Ne ajută să atingem un echilibru între siguranță și risc, între oportunitate și ceea ce putem realiza. În natură nu există situații ideale, de accea trebuie să fim capabili să ne adaptăm, să evaluăm și să administrăm riscurile pentru a lua decizii corecte.

10 Recomandări pentru activități în aer liber

Înainte de a porni în aventură este esențial să ții cont de câteva lucruri de bază:

  1. Informează-te corespunzător cu privire la condițiile meteo;
  2. Verifică starea potecilor și nu te abate de la traseele marcare;
  3. Alege acele tipuri de activități potrivite aptitudinilor tale și nivelului de experiență;
  4. Dacă planuiești să călătorești cu copiii asigură-te că activitățile sau gradul de dificultate este potrivit pentru toți membrii familiei;
  5. Asigură-te că ai echipamentul corespunzător activității pe care intenționezi să o faci;
  6. Nu culege și nu consuma nimic din natură, decât dacă ești absolut sigur că nu sunt otrăvitoare;
  7. Nu hrăni și nu te apropia de animalele sălbatice;
  8. Asigură-te că ai suficientă hrană și apă cu tine;
  9. Ia cu tine o trusă de prim-ajutor;
  10. În caz de accident apelează Dispeceratul National Salvamont – Vodafone 0SALVAMONT sau +40725826668 sau numărul unic de urgență 112.

Pentru mai multe detalii verifică recomandările Salvamont România și https://www.via-ferrata.ro/ghid-introductiv-si-sfaturi/.

Ce facem în caz de accident

Echipele Salvamont-Salvaspeo Bihor sunt singurele structuri abilitate legal pentru intervențiile în caz de accident în zona montană sau mediul subteran. În caz de urgență, contactați imediat

Dispeceratul Național Salvamont la numărul de telefon Salvamont (0725.826.668)
Numărul unic de urgență 112.

Apelul de urgență trebuie să conțină următoarele informații:

  • Datele personale ale celui care efectuează apelul;
  • Natura incidentului (accident, persoane bolnave, rătăcite);
  • Locul și ora producerii evenimentului;
  • Numărul persoanelor afectate;
  • Starea victimelor (diagnostic prezumtiv, funcții vitale);
  • Condițiile meteorologice locale.

Recomandări după efectuarea apelului de salvare:

  1. Rămâneți într-o zonă cu semnal GSM pentru menținerea contactului cu echipele de salvare.
  2. Acordați primul ajutor persoanelor accidentate sau bolnave.
  3. Adăpostiți-vă în caz de vreme rea sau căldură excesivă și asigurați-vă protecția termică.
  4. Monitorizați continuu starea persoanelor afectate, acordând atenție funcțiilor vitale.

Sursa: https://www.salvamontromania.ro/apel-urgenta.php

Salvamont Salvaspeo
Punct Salvamont Șuncuiuș
Pe defileul Crișului Repede, amonte de localitatea Șncuiuș, în zona Cabanei Zenovia, lângă Peștera Unguru Mare.
N 46.933530 , E 22.548637
https://g.co/kgs/7S11Zgm

Baza Stâna de Vale
Stâna de Vale
N  46.692130 , E  22.624454
https://g.co/kgs/VPta1nY

Punct Salvamont Stâna de Vale
Pe marginea șoselei, la baza pârtiei de schi.
N 46.690576 , E 22.617946
https://g.co/kgs/86nXVnA

Servicii medicale de urgență
SPITALUL MUNICIPAL ”EPISCOP NICOLAE POPOVICI” BEIUȘ
https://spitalulbeius.ro/
SPITALUL ORĂȘENESC ALEȘD
https://www.spitalalesd.ro/
Centre de permanență
BRATCA – Loc. Bratca, nr.124
DOBREȘTI – Loc. Dobrești, nr.267
POMEZEU – Loc. Pomezeu, nr.80
VADU CRIȘULUI – Loc. Vadu Crișului, nr.772

Programul de funcționare a centrelor de permanență:

  • În zilele lucrătoare: între orele 15:00 şi ora 8:00 a zilei următoare
  • În zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, precum şi în zilele declarate libere de către Guvernul României: între orele 8:00 şi ora 8:00 a zilei următoare (garda durează 24 de ore).

Serviciile medicale pe care acestea le acoperă:

  • asistenţă medicală în afecţiunile acute şi urgenţele medico-chirurgicale, în limitele competenţei medicului de familie;
  • trimitere către alte specialităţi în vederea internării, în situaţiile care depăşesc competenţele medicului de familie;
  • administrarea medicaţiei necesare tratamentului de urgenţă care se asigură din trusa de urgenţă a centrului de permanenţă sau a cabinetului medical în cazul în care permanenţa se asigură la cabinetul medical;
  • eliberarea unei adeverinţe medicale pentru pacient, cu care se va prezenta a doua zi la medicul său de familie pentru prescrierea reţetei; în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, medicaţia se asigură din trusa de urgenţă atât cât va fi necesar pacientului până ajunge la medicul său de familie.

!De reținut este că serviciile medicale se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de statutul de asigurat al acestora.
Sursa: https://cas.cnas.ro/casbh/page/centre-de-permanenta.html